Gezond blijven als senior?

Ouderdom komt met gebreken. De wetenschap is inmiddels echter zo ver dat veel dingen met simpele veranderingen in het leven te vermijden of te verminderen zijn. Wanneer je ouder wordt en je wilt zo lang mogelijk gezond blijven, dan kan je bijvoorbeeld zeer veel profijt hebben van het krijgen van voldoende lichaamsbeweging. Dit heeft namelijk effect op jouw gezondheid over de gehele breedte, zowel voor het lichaam als voor de geest. Een betere fysieke conditie kan profijt opleveren in de strijd tegen een hele reeks aan gekende ouderdomsklachten. Het kan zelfs hele vervelende situaties helpen voorkomen.

Conditie opbouwen

Allereerst is natuurlijk het feit dat je conditie kunt opbouwen van groot belang. Wie fitter is, is ook sterker en gezonder. Daarmee pak je direct de eerste risicofactor aan. Een betere conditie verkleint namelijk de kans op hart- en vaatziekten. Besef je wel dat sommige mensen hier meer vatbaar voor zijn dan anderen. Dit betekent dus niet dat het waterdicht is als tegenmiddel. Wel is het zo dat een betere conditie de kansen flink terugdringt. Je conditie verbeter je door langer durende sporten op gemiddeld tempo te doen. Denk aan lange wandelingen en fietstochten. Deze kunnen zeer helpend zijn om fit te blijven.

Kracht opbouwen

Naast je conditie is ook een andere factor van belang. Een tweede optie is het opbouwen van spierkracht. Natuurlijk wordt je niet meer de nieuwe Arnold Schwarzenegger als je een bepaalde leeftijd bent gepasseerd. Dat neemt echter niet weg dat je nog flink wat kracht kunt winnen als je wat meer met gewichten gaat trainen. De hoeveelheid klachten die je hiermee kunt aanpakken is opvallend hoog. Allereerst heb je voor een deel dezelfde voordelen als bij het opbouwen van conditie, namelijk dat je algehele fitheid er flink van vooruit zal gaan. Er is echter nog zo veel meer voordeel te behalen uit krachttraining en weerstandstraining.

Wie ouder wordt zal merken dat hij meer last krijgt van kleine pijntjes en dergelijke. Dit is nu eenmaal een kenmerk van ouderdom, zullen veel mensen denken. Toch is hier door krachttraining veel tegen te doen. Wie lichamelijk sterker wordt of is, zal namelijk gegarandeerd minder last hebben. Een goed voorbeeld is rugpijn. Wie zich toelegt op de juiste oefeningen kan zorgen dat zijn rugspieren en ook zijn buikspieren sterker worden. Dit maakt dat je beter rechtop zit en loopt. En dat helpt weer bij het terugdringen van rugpijn. Dit geldt op gelijke wijze ook voor veel andere pijnen.

bejaarden fit

Welvaartsklachten

Je hoort vaak dat obesitas en diabetes echte welvaartsziektes zijn. Omdat we het als mensen beter hebben gekregen leven we wat meer in overvloed en daardoor krijgen we dus ook last van klachten als overgewicht en suikerziekte. Dit is echter goed in de gaten te houden door op je levenswijze te blijven letten. Dit doe je bijvoorbeeld door beter op je voeding te letten. Maar je doet het zeker ook door goed op je lichaamsbeweging te blijven letten. Door voldoende calorie├źn te verbranden is de kans dat je met een buikje komt te zitten. Dit is vooral belangrijk bij ouderen omdat daar het natuurlijke tempo van verbranding wat terugloopt.

Jonger dan de jongeren

Uit onderzoek is gebleken dat beweging bij ouderen op fysiek vlak kan zorgen dat leeftijdsverschillen flink worden teruggedrongen. Wie boven de vijftig komt en voldoende beweegt kan zich al snel in dezelfde lichamelijke fysieke staat verkeren als iemand die tien jaar jonger is, maar niet voldoende lichaamsbeweging krijgt. Dit kan op latere leeftijd bijvoorbeeld het verschil betekenen tussen wel of niet vallen een heup of sleutelbeen breken. Wie sterker en in betere conditie is heeft hier flink wat minder kans op. Uiteindelijk ben je dan in verhouding jonger dan mensen die flink jonger zijn dan jij.

Voor ouderen die zich op straat of tijdens het bewegen onzeker voelen raad ik aan om te denken aan beveiliging in de vorm van een persoonlijk alarm. Mocht er onverhoopt iets gebeuren dan weet men waar u bent en zal er snel eventuele hulp ter plekke zijn.

Heeft u nog tips voor andere ouderen om fit te blijven?