Jong blijven

Het is de wens van heel veel mensen. Voor altijd jong kunnen blijven. Hoewel dat niet helemaal lukt zijn er wel veel dingen die je kunt doen om het ouder worden zo lang mogelijk uit te stellen. Het is vaak zo dat je weliswaar in levensjaren wel ouder wordt, maar dat je toch een flink stuk jonger van geest en uiterlijk kan blijven door je aan een aantal simpele leefregels te houden. Een centrale plek binnen die regels is gereserveerd voor lichaamsbeweging. Wanneer je voldoende sport, dan is de kans groter dat je je langer jong zal blijven voelen.

Jong van lichaam

Hoewel er ook op het gebied van uiterlijk van alles verzorgd kan worden om jong te blijven is het vooral zaak om jong van lichaam te blijven. Gezonde en sterke botten, gezonde organen en een goede conditie zijn van groot belang om te zorgen dat je net iets langer mee kunt gaan in het leven. Sporten is hier natuurlijk de belangrijkste factor in. Het is alleen wel belangrijk dat je goed weet wat wel en niet werkt. Zo zijn er bijvoorbeeld flink wat vormen van lichaamsbeweging minder gezond voor je dan je misschien zou denken. Terwijl andere vormen juist veel meer bieden dan je dacht.

Cosmetische ingrepen

Wanneer het lichaam of gelaat tegenwoordig niet meer helemaal naar wens is en wat tekenen van ouderdom begint te vertonen, kiezen ook steeds meer mensen voor een cosmetische behandeling. Overweeg je dit dan raad ik aan om een goede, betrouwbare cosmetisch arts te kiezen. Beter is nog om jouw uiterlijk, lichaam en conditie goed te onderhouden met bijvoorbeeld regelmatig sporten.

Een goed voorbeeld van een sport die misschien niet direct het effect heeft wat je verwacht is hardlopen. Natuurlijk zijn er veel voordelen te noemen aan hardlopen. Toch zijn vooral ook de minpunten belangrijk om te weten. Zo kan je bijvoorbeeld relatief snel geblesseerd raken door hardlopen. Denk bijvoorbeeld aan overbelasting of aan schade doordat je een misstap maakt of iets dergelijks. Bovendien moet je lichaam ook al die klappen die je maakt maar zien op te vangen. Dit is ook niet altijd even goed als je misschien is voorgehouden. Het is daarom geen slecht plan om ook alternatieven te bekijken.

Je lichaam als werktuig

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat op de plekken waar mensen gemiddeld het oudst worden het lichaam een bijzondere plek inneemt. Zo kiezen de inwoners van deze plekken ervoor om veel lichamelijke arbeid te doen. Daartegenover staat dat ze geen specifieke sport beoefenen in de sportschool of verenigingsverband. Door hele dagen bezig te zijn en lichamelijke arbeid te verrichten blijven zij in goede conditie en houdt dit hen langer jong. Bovendien wordt het lichaam niet overmatig belast. Dit wordt steeds populairder. Het is bijvoorbeeld ook onderdeel van het caveman dieet en er zijn ook documentaires over gemaakt.

Naast het bewegen

Er is naast het bewegen ook een aantal andere zaken belangrijk. Vaak is gebleken dat door de juiste levenswijze eropna te houden veel verouderingskuren kunnen worden tegengegaan. Zo is het bijvoorbeeld naast het sporten belangrijk om voldoende eiwitten te eten. Deze zorgen voor herstel van het lichaam. Zeker wanneer je veel in beweging bent is dit zeer belangrijk. Je vindt het in bijvoorbeeld vlees, vis en gevogelte en andere dierlijke producten. Ook andere gewoontes zijn belangrijk waar het gaat om een gezond lang leven. Dit wordt tegenwoordig ook wel bodyhacking genoemd. Het bestaat vooral uit verstandig handelen.

Slapen, eten en bewegen

Uiteindelijk komt het vaak neer op de juiste balans tussen de verschillende onderdelen die je gezondheid bepalen. Voel je je wat slapjes? Ga dan eens een uur flink wandelen. Ben je juist heel moei? Ga dan een uur eerder naar bed. Zorg ook dat je je maaltijden wat beter uitbalanceert. Luister daarbij naar wat je lichaam je vertelt. Dit is juist precies datgene wat bodyhacking inhoudt. De signalen van je lichaam oppikken en er naar handelen. Daardoor zal je je fitter en dus jonger gaan voelen. Veel mensen hebben hier al zeer veel profijt van gehad in recente jaren.

Uiteraard zijn er ook een aantal levensgewoontes die je eens onder de loep moet nemen. Ben je bijvoorbeeld een roker? Dan is het toch wel tijd om hiermee te stoppen. Het roken is niet alleen van nature al slecht, het beïnvloedt ook andere zaken. Zo kan je bijvoorbeeld minder goed bewegen erdoor en gooit het ook je voedingsroutine in de war. Roken onderdrukt hongergevoelens namelijk. Het zelfde geldt voor drinken. Een glas wijn per dag wordt over het algemeen wel aangeraden. Zijn jouw drinkgewoontes echter anders, houd ze dan nog eens tegen het licht of je hier wel mee door moet gaan.