Positiviteit

Fysieke en mentale gezondheid in balans: 4 manieren om je goed te voelen!

Jij wilt jouw mentale gezondheid verbeteren? Heel goed, want niet iedereen besteed daar aandacht aan! Met de volgende tips kun jij een mooi begin maken naar een betere balans tussen lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Spring snel naar:

Sporten

Ontspanningsoefeningen

Leuke dingen doen

Het positieve benadrukken

Sporten verbetert het geestelijk welzijn

Leuke dingen doen voor een betere mentale gezondheid

Dat bewegen goed is voor de lichamelijke gezondheid, is geen geheim meer. Iedereen weet dat het belangrijk is om elke dag voldoende te bewegen. Echter, sporten is ook goed voor de geestelijke gezondheid. Van sporten wordt je blij. Je maakt stofjes aan waar je blijer van wordt, je hebt minder lichamelijke klachten en je kunt beter slapen.  Daarnaast verhoogt sporten je eigenwaarde. Dit alles doet je mentale gesteldheid alleen maar goed. De volgende sporten focussen zich op zowel fysiek als geestelijk welzijn:

1. Teamsporten

Volgens een Amerikaans onderzoek naar de relatie tussen geluk en sport blijkt dat teamsporten het grootste positieve effect hebben op je geestelijke gezondheid. Vermoed wordt dat dat komt omdat je bij een teamsport het bewegen combineert met een sociale factor.

2. Yoga

Bij Yoga doe je een reeks ontspanningsoefeningen die in bepaalde lichaamsposities. De oefeningen zijn rustgevend en goed voor lenigheid. Er zijn diverse soorten yoga. In de oorsprong is de sport gericht op een bepaalde geloofsaanhang, maar in het Westen wordt de sport beoefend voor met name fysieke vooruitgang. Mensen ervaren bij yoga een relaxed en uitgerust gevoel. Je kunt yoga zowel in een klasje doen als thuis alleen.

Pilates studio voor een groepstraining

3. Pilates

Pilates is een trainingsmethode waarbij de uitgangspunten stabiliteit, houding, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest zijn. Het is een effectieve manier van sporten die diverse spiergroepen tegelijk versterkt. Pilates is een goede manier om een soepel lichaam te krijgen. Je kunt het zowel thuis als in een pilates studio in jouw regio. Ga je voor groepstrainingen? Let dan wel op de intensiteit van de trainingen. Als beginner doe je er goed aan je niet direct aan te sluiten bij een gevorderde groep.  

Ontspanningsoefeningen

Er zijn veel mensen die moeite hebben met ontspannen. Dat is niet zo gek, want tegenwoordig wordt verwacht dat we altijd aan staan. Iedereen is altijd druk. Ontspanningsoefeningen kunnen snel helpen om je meer relaxt te voelen. Het is ook bewezen beter voor je hart om af en toe een oefening te doen. Er zijn veel soorten oefeningen om te ontspannen. Je kunt denken aan meditatie, ademhalingsoefeningen, yoga of zelfs hypnose.

Regelmatig leuke dingen ondernemen

Positiviteit

Een goede manier om je mentale gezondheid op peil te houden is om regelmatig leuke dingen te doen. Hoe druk je ook bent, het is altijd belangrijk om tussendoor te ontspannen. Dit is een manier om je hoofd een break te geven. Ga dus iets doen wat je leuk vindt en zorg voor afleiding van alles drukte en stress. Je zult merken dat je op deze manier makkelijker kunt schakelen en veel gelukkiger bent.

Benadruk het positieve

Compliment

Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Daarom hier wat tips:

  1. Krijg je een compliment? Schrijf het op! En lees ze af en toe terug, bijvoorbeeld op de momenten dat je je minder goed voelt.
  2. Probeer jezelf af te leiden als je zit te tobben. Want piekeren is niet goed voor jouw mentale gezondheid.
  3. Zorg dat je de dag positief begint. Ontbijt iets wat je lekker vindt, zet ’s avonds alles klaar zodat je ochtend soepel verloopt en stel je favoriete muziek in als wekker.

Genoeg gezondheidstips en positiviteit om mee te beginnen. Heb jij nog goede aanvullingen? Neem contact met me op en laat het weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *