Heb jij wel eens gehoord van het begrip ICT detachering? Dan wil je er vast meer over te weten komen, aangezien ICT in het moderne tijdperk onmisbaar is. In elke organisatie heb je wel te maken met ICR. Wat houdt ICT detachering dan precies in? In dit artikel wordt precies uitgelegd wat men bedoelt met ICT detachering en wat het kan doen voor jouw organisatie.
Wat is het?
Je vraag je waarschijnlijk wel af wat precies ICT detachering inhoudt. Als men spreek van ICT detachering wordt er een specialist ingehuurd op het gebied van ICT. Dit gebeurt bijvoorbeeld als een bedrijf personeelstekort heeft, door ziekte of een hele drukke periode, en dan wat extra hulp nodig heeft. Dan gaat het dus om een extra tijdelijke ondersteuning of hulpkracht op het gebied van ICT. Een externe specialist op het gebied van ICT kan dan worden ingehuurd om die organisatie te helpen; ICT detachering dus. Het kan zijn dat dit voor een korte tijd is maar het komt soms ook voor dat dit voor een langere tijd is. Daarnaast kan het ook zo zijn dat ICT detachering erbij wordt geroepen als een organisatie te weinig kennis van ICT heeft binnen het bedrijf en daarom wat hulp nodig heeft. Je kunt dus zeggen dat detachering hetzelfde is als het uitlenen van werknemers aan een derde partij. Je moet echter een detacheringsbedrijf niet zien als een soort van uitzendbureau. Het is namelijk zo dat een detacheerder alleen maar mensen in eigen dienst heeft. De detacheerder is dus de werkgever van de medewerker bij een ICT detachering.
Wat zijn de voordelen detachering
Nu vraag je je wellicht af wat de voordelen zijn van ICT detachering voor jou bedrijf. Er zijn verschillende voordelen bij ICT detachering. Je hebt in ieder geval als bedrijf met detachering altijd snel en flexibel extra personeel. Als je dit nodig hebt kun je dus snel iemand aan de slag zetten. Als er bijvoorbeeld kennis ontbreek om bepaalde opdrachten te maken en die wel echt super cruciaal is, kun je ICT detachering doen. Je hoeft dus dan niet je eigen personeel om te scholen of extra personeel aan nemen die wel die kennis bevatten. Als ondernemer zou dit jou veel tijd en geld schelen. Als organisatie. Heb je ook geen werkgeversverplichtingen. Jij hoeft er dus niet voor te zorgen dat de gedetacheerde werknemer werk heeft. Er is ook wel een nadeel aan detachering. Dat is namelijk dat het kan zijn dat je niet veel vast personeel hebt. Als jij regelmatig werkt met detachering komt en gaat je personeel waardoor je geen vaste werkkracht hebt. Het is dan lastig voor jouw vaste personeel om binnen het team een band te creëren. Je moet dus wel goed overwegen wat het beste is voor jouw organisatie.
Zaken uitbesteden
Het is ook een voordeel dat jij altijd zaken kunt uitbesteden. Dit is natuurlijk altijd fijn. Met ICT detachering hoef jij dus nooit je eigen personeel te werven. Dat kost natuurlijk normaal gesproken erg veel tijd en geld. Er zijn ook genoeg andere zaken die jij kunt uitbesteden zodat jij meer tijd hebt voor de belangrijke zaken. Denk hier bijvoorbeeld aan personeelszaken of financiën. Als jij kijkt naar hoeveel tijd en geld je kan besparen met het uitbesteden van deze zaken aan iemand anders, dan zal je zeker de uitbesteding waard vinden. Detachering is dus zeker iets om te overwegen voor jou organisatie.